Jeśli prowadzisz stacjonarny sklep, decyzja o umożliwieniu zakupów online i przeniesienia działalności w świat internetu to nie tylko spory, choć potrzebny krok naprzód, ale idące za nimi wyzwania. Umożliwienie klientom dokonywania zakupów wygodnie na kanapie, przed ekranem monitora to nie tylko wyjście naprzeciw ich oczekiwaniom, ale i w większości przypadków – konieczność, podyktowana zmianami nawyków konsumenckich, skutecznie wypracowanych w czasach pandemii.
Jakie aspekty musisz wziąć pod uwagę podczas zakładania sklepu internetowego, by wyciągnąć z niego jak najwięcej korzyści? Przede wszystkim musisz zadbać o zadowolenie klientów i ich… komfort. Przypominamy, że dokonują zakupów w Twoim sklepie zasiadając w wygodnym fotelu, więc poprzeczka jest postawiona naprawdę wysoko.
Sprawdź 5 must have, jakie musi zawierać Twój sklep internetowy, by generować jak największą sprzedaż:
1. Liczy się pierwsze wrażenie, czyli zadbaj o User Experience
Przede wszystkim musimy ułatwić klientowi cały proces znajdowania, wybierania, a na końcu kupowania. Uproszczenie tej ścieżki do minimum – czyli redukcja liczby niepotrzebnych kliknięć (choćby tych, dokonywanych na wyłączaniu nachalnych pop-upów), zadbanie o to, by proces był intuicyjny, a wszystkie cenne elementy takie jak: koszyk, zakładka z informacjami kontaktowymi czy lista menu lub nawet klikalne logo znalazły się w powszechnie znanych miejscach. Im bardziej logiczna, a często powtarzalna droga do dokonania zakupu, tym lepiej – optymalny proces nie powinien wymagać więcej niż 4 działań.
Warto poruszyć tutaj również temat szybkości strony oraz dostosowania jej do urządzeń mobilnych, z których coraz częściej korzystamy, dokonując zakupów w sieci. Dbając o to, by zakupy przebiegały sprawnie, musimy dopasować stronę do rozmaitych sposobów jej użytkowania. Długi czas ładowania kolejnych kart z pewnością skutecznie odstraszy niedjednego niecierpliwego klienta. W końcu zakupy online wybieramy właśnie po to, by ograniczyć czas spędzany na dojazdach do sklepów i stania w kolejkach. Szybkość strony ma być odpowiedzią na ten problem.
2. Pozwól klientowi wyszukać dokładnie to, czego potrzebuje

Gdy nasz klient zapoznał się już ze stroną, warto będzie pomóc mu w znalezieniu odpowiednich produktów, dopasowanych do jego potrzeb. Najlepsze sklepy internetowe oferują pomoc w postaci wyszukiwarek, które nie tylko znajdą idealny produkt po jego tytule, ale również po słowach kluczowych. Warto wziąć pod uwagę fakt, że większość użytkowników woli używać wyszukiwarki na stronie, niż szukać produktu poprzez drzewo kategorii.
3. Poświęć czas na przygotowanie regulaminu sklepu
Choć regulaminy zazwyczaj czytane są przez mniejszość niż większość konsumentów, przygotowanie takiego dokumentu i umieszczenie go na stronie jest nie tylko obowiązkiem, ale i zabezpieczeniem – ma on za zadanie chronić nie tylko sklep, ale i Twoich klientów. Warto przygotować regulamin profesjonalnie i zawrzeć w nim informacje takie jak: rodzaj i zakres usług świadczonych drogą elektroniczną, informacje na temat płatności za zakupiony towar oraz warunki odstąpienia od umowy i szczegóły dotyczące gwarancji. Posiadanie regulaminu nie tylko uchroni Cię przed karami nakładanymi przez UOKiK, lecz również pomoże klientom znaleźć odpowiedzi na nurtujące pytania, chociażby w przypadku dokonywania zwrotów towaru.
4. Poinformuj o polityce prywatności

Kolejnym ważnym dokumentem, który należy umieścić na stronie jest ten, informujący o sposobie gromadzenia i przetwarzania danych osobowych. Dokonując zakupów w każdym sklepie internetowym podajemy dane umożliwiające chociażby wysyłkę towaru. Firma musi jednak jasno zakomunikować w jakim celu dokładnie są one przetwarzane. Polityka prywatności może być odrębnym dokumentem, lecz niektóre sklepy ujmują ją również wewnątrz regulaminu. Poza samą formą, najważniejsze jest to, by o niej nie zapominać.
5. Wyciągnij pomocną dłoń… czyli waga sprawnego supportu
Mimo że strona została już udoskonalona do perfekcji podczas zakupów pojawił się nieznany problem? Zdarza się – bądź jednak gotowy na przyjęcie informacji zwrotnej o tym fakcie, a co ważniejsze – wesprzyj klienta w takim momencie. Wprowadzenie m.in. live chatów, poprzez które użytkownik może skontaktować się z supportem to ciekawe i pomocne rozwiązanie.
Czy możesz zrobić coś jeszcze, by zwiększyć zadowolenie klientów?
Gdy udało Ci się już dostosować wygląd strony i zadbać o to, by cały proces zakupowy przebiegał bezbłędnie, możesz zastanowić się nad tym jakie elementy wprowadzić dodatkowo, by “dopieścić” swoich klientów poprzez drobne niespodzianki. Wzbudź w nich potrzebę… skorzystania z wyjątkowej okazji, która jest ograniczona czasowo. Przekonaj ich, że zwiększając wartość koszyka umożliwiają zagwarantowanie sobie darmowej dostawy lub otrzymania bonusów.
Interesujące oferty rabatowe możesz znaleźć np. w aplikacji Easy Partnering, dzięki której możesz nawiązać współpracę na zasadzie marketingu partnerskiego z innymi firmami. Zagwarantowanie klientom dodatkowych korzyści w postaci takiego prezentu to strzał w dziesiątkę! Zapoznaj się z ofertą Easy Partnering i wzbogać swój sklep internetowy, by doświadczenia użytkownika były nie tylko pozytywne, ale i doskonałe.