5 reguł stosowania zasady wzajemności w biznesie

Biznes

Partnerstwa biznesowe mogą być bardzo efektywne, pod warunkiem, że będziesz się kierować zasadą wzajemności. Wszyscy lubimy dostawać prezenty i czujemy naturalną chęć zrewanżowania się. Właśnie dzięki tej regule działa EasyPartnering, łącząc partnerów z różnych branż, aby mogli wspólnie dawać klientom dodatkową wartość.

Zasada wzajemności jest jedną z podstawowych w psychologii relacji. Potrzeba zrewanżowania się  w podzięce za otrzymanie czegoś, jest powszechna i znana w każdej kulturze na świecie. Najsilniej działa, kiedy prezent jest wręczany bez oczekiwania czegoś w zamian. Komunikacyjnie nie tylko czujemy zobowiązanie, by oddać coś w zamian, ale też nie chcemy czuć się dłużnikami. Jak wykorzystywać to w rozwijaniu biznesu?

1. Bądź pierwszy/a w obdarowywaniu!

Podaruj coś, nie oczekując rewanżu. Niech to będzie drobny upominek, punkty bonusowe albo rabat. Powinno to być coś wyjątkowego i wartościowego dla klienta, coś, co nie jest dostępne dla wszystkich. Dobrym przykładem jest partnerstwo Legimi i marki kosmetycznej Creamy. Zakup naturalnych kosmetyków wegańskich dawał 30-dniowy dostęp do tysięcy lektur, stając się swoistym „zestawem urlopowym”, budującym lojalność klientek wobec obu brandów. 

2. Daj prezent „z góry” i nagradzaj za rekomendacje

Zaoferuj swój prezent, zanim kupujący postanowi dać Ci swoje pieniądze. Obie strony wiedzą, że to nie jest bezinteresowność, ale właśnie w ten sposób przyspieszasz rozwój  swojego biznesu. Aby jeszcze lepiej wykorzystać zasadę wzajemności, zaoferuj kolejną zachętę, za pozyskanie nabywców dzięki poleceniom.

3. Powiedz swoim klientom, jak mogą Ci podziękować

Podziękowania zadowolonego klienta w przestrzeni publicznej to jeden z najskuteczniejszych mechanizmów wsparcia rozwoju biznesu. Zadbaj, aby Twój klient mógł w intuicyjny sposób wyrazić swoje zadowolenie. Opcje „poleć nas”, „poinformuj znajomych”, czy „wyślij e-mailem znajomemu” to już codzienność. Najlepszą robotę dla marki wykonują teraz blogi i fora, na których zadowoleni klienci mogą zgłaszać lub oceniać swoje doświadczenia z Twoją firmą.


4. Pielęgnuj relacje!

Ty też dziękuj swoim klientom; dołączaj spersonalizowane podziękowania, gdy zamówienie zostanie wysłane i w ogóle, kiedy tylko jest to możliwe. Wykaż się odrobiną kreatywności i kiedy trzeba – poczuciem humoru, bo nic tak nie zjednuje klienta jak obsługa na wysokim poziomie, utrzymana w dobrym stylu. Daruj sobie banalne „Dziękujemy za dokonanie zamówienia i zapraszamy ponownie”.  Pomyśl, do czego chcesz namówić swojego klienta? Możliwości jest niemało! Wzmianka w social mediach, np. na Instagramie? Oczywiście pamiętaj o umieszczeniu firmowych profili i hashtagów. A może opinia na Facebooku, Opineo, Ceneo bądź Allegro? Podziękowanie może też być wykorzystane jako prośba o informację zwrotną, która pomoże Ci doskonalić swoje usługi i produkty. Na miejscu będzie też prośba o polecenie znajomym i rodzinie.

5. Daj swoim klientom możliwość pozostawania w kontakcie

Powtórz na głos: „będę wysyłał do moich klientów interesujące dla nich treści w ramach mojego newslettera”. To ważne, bo regularnie wysyłany biuletyn, dający użyteczne informacje, możliwość uzyskania kolejnych rabatów albo aktualizacji produktów, daje klientowi poczucie pozostawania w kontakcie w niewymuszony sposób. Wprawdzie nie jest to „prezent” i oczywiste jest, że oczekujesz czegoś w zamian (np. zakupu w przyszłości), ale pozwala to klientom, utożsamiać się z Twoją firmą i pozostawać z nią w kontakcie.

Podsumowanie

Jak widzisz budowanie relacji z klientem oparte na zaufaniu i wzajemnym obdarowywaniu się jest proste. Zasada wzajemności opisuje ludzką potrzebę dawania i brania w związku z innymi ludźmi. Jest jeden warunek: „dar” ma największe znaczenie, kiedy jest ofiarowywany w sposób, który wydaje się autentyczny, bez oczekiwania na rewanż. Zaufanie zdobędziesz, zachętami dla klientów, ale także wysokim poziomem ich obsługi, w tym sprawnym rozwiązywaniem reklamacji.

Najsilniejsze i najdłużej trwające relacje międzyludzkie bazują na zdrowej realizacji zasady wzajemności. Dotyczy to także najlepszych relacji między sprzedającymi a kupującym. Obecnie mechanizm ten jest wykorzystywany przez platformy takie jak EasyPartnering.pl. Pozwala ona na znalezienie dzięki technologii uczenia maszynowego partnerów dla Twojej firmy i oferowanie rabatów na produkty innych marek.

Jeśli chcesz sprawić, by Twoi klienci czuli się obdarowani czymś wartościowym, zaproponuj im kupony, punkty bonusowe, specjalne zniżki albo darmowe usługi dodatkowe. Z pomocą platformy Easy Partnering.pl zautomatyzowane tworzenie partnerstw biznesowych jest bardzo łatwe. Sprawdź i przekonaj się, że Twoim największym wyzwaniem jest poinformowanie klientów, że teraz dajesz im coś więcej.

Ostatnie wpisy

Zmiany na rynku zakupów kawy on-line

W pandemicznej rzeczywistości rynek usług e-commerce odnotował znaczące wzrosty i wszystko wskazuje na to, że konsumenci nie wrócą już do swoich przyzwyczajeń sprzed lockdownów. Przedłużający się brak możliwości zakupów w sklepach stacjonarnych spowodował, że nawet...

Lojalizacja Klienta w branży turystycznej, jak ją budować?

Wielu operatorów turystycznych niezależnie od tego, czy jest to biuro podróży, czy przewoźnik proponuje swoim klientom własne programy lojalnościowe. Są to głównie karty czy profile stałego klienta, które umożliwiają zbieranie punktów i oferują zniżki na kolejne...

Lojalny Klient – jak go utrzymać? Najlepsze praktyki na rynku beauty.

Praca zdalna, odwołane imprezy i wakacje, obowiązkowe maski, dystans społeczny – to ciężki cios dla branży kosmetycznej. Okazje do korzystania z wielu produktów były ograniczone, a zakupy w sieci są dziś inne niż przed Covid-19. Tak więc jednym z największych wyzwań,...

System kafeteryjny jako środek do zwiększenia LTV w Twoim sklepie

Marzeniem niejednego właściciela sklepu internetowego jest, aby klienci kupowali u niego często i za duże kwoty. Marzenie proste, tylko jak je zrealizować w świecie, gdzie każdy może sprzedawać wszystko a produkty są do siebie bliźniaczo podobne? Jakie działania...

Pozostałe wpisy

Zmiany na rynku zakupów kawy on-line

Zmiany na rynku zakupów kawy on-line

W pandemicznej rzeczywistości rynek usług e-commerce odnotował znaczące wzrosty i wszystko wskazuje na to, że konsumenci nie wrócą już do swoich przyzwyczajeń sprzed lockdownów. Przedłużający się brak możliwości zakupów w sklepach stacjonarnych spowodował, że nawet...

czytaj dalej
5 must have dobrego sklepu internetowego

5 must have dobrego sklepu internetowego

Jeśli prowadzisz stacjonarny sklep, decyzja o umożliwieniu zakupów online i przeniesienia działalności w świat internetu to nie tylko spory, choć potrzebny krok naprzód, ale idące za nimi wyzwania. Umożliwienie klientom dokonywania zakupów wygodnie na kanapie, przed...

czytaj dalej

Partnership Marketing i Customer Success

Partnership marketing, partnerski, współprace marketingowe. Jak je skutecznie prowadzić w biznesie e-commerce? Konrad Koryciński CEO i współzałożyciel EasyPartnering w rozmowie z Łukaszem Kozłowskim wspólnie zastanawiają się, jak najlepiej poznawać i budować relacje z...

czytaj dalej

Customer Success i partnerstwo w e-commerce?

Większość z nas lubi dostawać prezenty i lubi być pozytywnie zaskakiwana. To mechanizm, który wykorzystuje marketing partnerski. Dawanie naszemu klientowi dodatkowej wartości w ramach partnerstw z innymi firmami to rozwiązanie pozwalające na zwiększenie sprzedaży i...

czytaj dalej

Przekonaj się sam!

Niezależnie od tego czy chcesz zwiększyć sprzedaż, pozyskać nowych albo uaktywnić dotychczasowych klientów, mamy rozwiązanie dla Ciebie.

Nic nie ryzykujesz.

Kontakt

14 + 5 =

Easy Partnering Sp. z o.o

Frezerów 3
20-209 Lublin
NIP: 9462688202,
KRS: 0000782923,
REGON: 383147054