W pandemicznej rzeczywistości rynek usług e-commerce odnotował znaczące wzrosty i wszystko wskazuje na to, że konsumenci nie wrócą już do swoich przyzwyczajeń sprzed lockdownów. Przedłużający się brak możliwości zakupów w sklepach stacjonarnych spowodował, że nawet najbardziej zagorzali zwolennicy zakupów offline musieli się otworzyć na zamówienia w sieci.
Ciekawe zjawisko obserwujemy w obszarze sprzedaży kawy i akcesoriów do niej.
To nie tylko zwiększenie ilości zamówień to zmiana przyzwyczajeń tysięcy ludzi i przyspieszenie rozwoju nowego trendu, jakim jest parzenie kawy specialite w naszych domach. Wraz z wprowadzeniem pracy oraz nauki zdalnej zmalało znaczenie wielu kategorii produktowych, zwiększyła się natomiast całkowita sprzedaż artykułów spożywczych (o 12%) oraz artykułów do parzenia kawy (o 11%) – możemy przeczytać w raporcie dotyczący przyszłości sprzedaży kawy on-line opublikowanym na portalu EWP.pl
Jak zatem wygląda rynek sprzedaży kawy w Polsce?
Według raportu INSE Research „Rynek kawy”, sporządzonego w 2020 roku, ponad 80% Polaków deklaruje, że pija kawę regularnie, przy czym 60% respondentów sięga po nią codziennie. Przeciętny mieszkaniec Polski wypija rocznie około 95 litrów tego napoju, co odpowiada ilości około 2,5 kg ziaren. Natomiast wartość rynku kawy w Polsce szacuje się na około 6 mld zł.
Liczby mówią za siebie, rynek jest duży i systematycznie się powiększa a pandemia przyspieszyła pewne procesy. Skoro konsumenci nabyli już specjalistyczny sprzęt do parzenia kawy w domu, nic nie wskazuje na to, że mimo ponownego otwarcia punktów gastronomicznych, mieliby zrezygnować z używania go. Działając w branży, gdzie zakupy są powtarzalne a konkurencja jest duża warto położyć szczególny nacisk na budowanie relacji i lojalizowanie klientów.
Co możesz zrobić, aby wdrożyć dobre zmiany lojalizujące w swoim biznesie e-commerce?
Poza absolutnym priorytetem skierowanym na obsługę klienta, oferuj konsumentom spersonalizowane treści i rekomendacje produktów, które są dostosowane do jego preferencji. Zaoferuj mu benefity wynikające z zakupów u Ciebie. Dziś darmowa dostawa i zniżki na kolejne zakupy w Twoim sklepie to często za mało, aby wyróżnić się na tle konkurencji.
Kiedy trudno jest konkurować ceną a rynek jest rozległy może pomóc niestandardowe działanie. Warto pomyśleć o tak skonstruowanym programie lojalnościowym , który wybór bonusu pozostawia po stronie klienta. Wtedy to klient decyduje, co tak naprawdę jest mu potrzebne a Ty nie ryzykujesz nietrafionych działań marketingowych oraz niepotrzebnych kosztów promocji.
W kawiarniach stacjonarnych nadal popularny jest system nagradzania za każdy zakup , tak aby uzyskać wystarczająca ilośc punktów i otrzymać kolejną kawę gratis. W ostatnich latach ten system przeniósł się do aplikacji mobilnych, ale zasada jego działania jest taka sama.
W Biznesie on-line stwórz taki program lojalnościowy, w którym to klient decyduje, z jakiego bonusu chce skorzystać. Możesz to zrobić dając mu dostęp do kafeterii, w której może sam wybrać prezent spośród dostępnych bonusów. Takie rozwiązanie nie wymaga zaawansowane wdrożenia, jest czytelne dla klienta a jego realizacja opiera się o proste zasady. Jeśli interesuje Cię jak może działać taki system zajrzyj tu.